تلفن : 02133927425
آدرس : تهران، خیابان لاله زار جنوبی، ابتدای کوچه ترابی گودرزی، پلاک 48
ساعت کاری فروشگاه : شنبه تا چهارشنبه از 9:30 تا 18 و پنجشبه ها 9:30 تا 14
تلفن : 02133927425
آدرس : تهران، خیابان لاله زار جنوبی، ابتدای کوچه ترابی گودرزی، پلاک 48

پنوماتیک یکی از انواع انرژی های حال حاضر است که از آن استفاده زیادی در صنایع می شود و می توان گفت امروزه کمتر کارخانجات یا مراکز صنعتی را می توان دید که از سیستم پنوماتیک استفاده نکند.

سیستم های پنوماتیک به طور گسترده ای در انواع ماشین ها، موتورها و کاربردهای صنعتی استفاده می شود. هر سیستم پنوماتیکی با هوا یا گاز فشرده شده کار می کند تا یک محرک را به حرکت درآورد. همچنین می تواند به سادگی یک پیستون هوا محور یا به پیچیدگی یک عملیات استخراج با چندین محرک باشد. هوای اتمسفر ساده بیشترین استفاده را برای فشرده سازی دارد. مقدار زیادی از آن وجود دارد و به خودی خود هیچ هزینه ای ندارد. سیستم‌های پنوماتیکی معمولاً در صنعت و تولید به سیستم‌های هیدرولیک ترجیح داده می‌شوند، زیرا ساکت‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر برای استفاده هستند.

پنوماتیک چیست ؟ 

پنوماتیک یک اصطلاح عمومی برای علم فیزیکی فشرده سازی هوا و شاخه ای از مهندسی مکانیک است که به استفاده از هوا یا گاز فشرده می پردازد. پنوماتیک در ابتدا به سادگی فشرده کردن هوا در ریه ها با کشیدن یک نفس عمیق و سپس دمیدن آن برای انجام کاری مانند جرقه زدن جرقه برای آتش یا پرتاب یک دارت تیز از لوله بود. کلمه پنوماتیک از کلمه <<پنوما>> که در زبان یونانی به معنای تنفس باد و پنوماتیک که علمی است که حرکت ها و وقایع  هوا صحبت میکند.

پنوماتیک چگونه کار می کند ؟

پنوماتیک یک راه ساده و قابل اعتماد برای به حرکت در آوردن اشیا فقط با استفاده از هوای تمیز و خشک است. سیستم ‌های پنوماتیکی از این هوای فشرده برای ایجاد حرکت مکانیکی و کاربردهای نیرو برای «انجام کار» در سیستم‌های اتوماسیون کارخانه استفاده می‌کنند. پنوماتیک در طیف وسیعی از کاربردهای دیگر نیز دیده می شود، از سواری در نمایشگاه و کامیون، کاربردهای پزشکی و تهیه غذا گرفته تا ابزارهای هوا و قالب گیری دمشی.

پنوماتیک از یک کمپرسور هوا برای کاهش حجم هوا استفاده می کند تا فشار آن را افزایش دهد. سپس از طریق یک فیلتر به لوله ‌های پنوماتیکی منتقل میشود. جایی که قبل از رسیدن به محرکی که کار را در پایان فرآیند انجام می دهد، توسط سوپاپ ‌ها کنترل میشود. این می تواند یک سیلندر یا وسیله ای باشد که عملکردی را انجام می دهد.

قطعات متداول یک سیستم پنوماتیک

رایج ترین قسمت های یک سیستم پنوماتیک عبارتند از :

  • درایوها
  • شیرآلات
  • اتصالات
  • لوله و شیلنگ
  • فناوری خلاء
  • آماده سازی هوا (فیلترها، رگولاتورها و روان کننده ها)
  • صدا خفه کن

کاربردهای معمولی پنوماتیک

پنوماتیک در وسایل نقلیه تجاری رایج است. از استفاده در کابین و شاسی گرفته تا موتور. بخش انرژی، از جمله صنایع نفت و گاز و تولید برق، و مواد غذایی و آشامیدنی که در آن پنوماتیک در همه چیز وجود دارد، از بطری ‌های قالب‌گیری دمنده گرفته تا اتوماسیون فرآیند و بسته ‌بندی. پنوماتیک همچنین در علوم زیستی مانند تجهیزات پزشکی و صنعت ریل که در کاربردهایی مانند کنترل درب و تعلیق استفاده می شود، کار می کند.

پنوماتیک همچنین در سراسر تولید برای نیرو دادن به سیستم های اتوماسیون کارخانه استفاده می شود و معمولاً در بخش هایی مانند حمل و نقل مواد و بسته بندی دیده می شود. از آنجایی که انرژی هوای فشرده را به یک حرکت خطی یا چرخشی برای انجام وظایف خاص تبدیل می‌کند، پنوماتیک می‌ تواند برای انجام وظایف

«انتخاب و جاگذاری» مانند نگه‌داشتن و قرار دادن قطعات با بستن یا گرفتن، یا حرکت ابزاری که بالا می‌برد، استفاده شود. ، فشار می دهد، برش می دهد، مرتب می کند یا پشته می کند.

پنوماتیک همچنین در انواع خاصی از ماشین آلات کارخانه مانند رنگ پاش ها استفاده می شود. همچنین معمولاً در ابزارهای برقی مانند مته‌های جاده ‌ای دیده می‌شود (و شنیده می‌شود) که در آن هوای فشرده از طریق یک لوله هدایت می‌شود تا یک اسکنه فلزی را به داخل روسازی پمپ کند.

چگونه یک سیستم پنوماتیک را انتخاب کنیم ؟

سیستم ‌های پنوماتیکی می ‌توانند به عنوان جایگزینی برای محرک‌ها و موتورهای الکتریکی با استفاده از برنامه ‌های حرکتی خطی و چرخشی مورد استفاده قرار گیرند. به طور کلی با بارهای کوچکتر استفاده می شود زیرا سیستم های پنوماتیک نیروی کمتری نسبت به سیستم های هیدرولیک تولید می کنند و از آنجایی که هوا به راحتی فشرده می شود، پنوماتیک ها می توانند شوک بیش از حد را جذب کنند.

همانطور که ساخت و ساز پیشرفت می کند و با پیشرفت هایی در آب بندی ها مانند مقاومت در برابر خوردگی، محیط هایی که می توان از سیستم های پنوماتیکی استفاده کرد افزایش یافته است و پنوماتیک ها با برخی از سیستم های خودکار الکتریکی قابل مقایسه هستند.

برای انتخاب یک سیستم پنوماتیک برای کاربردهای صنعتی، آنچه را که از نظر توالی عملکرد نیاز دارید در نظر بگیرید. پنوماتیک در حرکت خطی و چرخشی کار می کند و راه حلی ساده برای تحریک یک حرکت خروجی یا اعمال نیرو میباشد.

هنگام انتخاب یک سیستم پنوماتیک، باید فشار و جریان مورد نیاز را برای بهترین عملکرد ممکن در نظر بگیرید. در صورت استفاده از قطعات نادرست و اشتباه، سیستم پنوماتیک ممکن است به درستی عمل نکند.

جریان و فشار متفاوت هستند و باید به صورت جداگانه کنترل شوند. تنظیم فشار در سیستم های هوای فشرده به طور دقیق جریان را کنترل نمی کند، که می تواند منجر به افزایش هزینه های انرژی شود.

در حالی که فشار نیرویی است که در یک منطقه معین اعمال می شود، جریان حجم هوای فشرده ای است که در یک زمان معین حرکت می کند.

 فشار بیشتر روی یک منطقه کوچک می تواند با فشار کمتر روی یک منطقه بزرگتر باشد. کنترل جریان با محدود کردن روزنه ای که هوا می تواند از طریق آن جریان یابد کار می کند با بسته شدن، هوای کمتری در یک فشار معین در زمان معین جریان می یابد. هزینه نگهداری پنوماتیک و سیستم های پنوماتیکی عموماً کم است، اما باید مراقب نشت و خوردگی بود

نتیجه گیری

همانطور که فهمیدیم پنوماتیک یک اصطلاح عمومی برای علم فیزیکی فشرده سازی هوا و شاخه ای از مهندسی مکانیک است که به استفاده از هوا یا گاز فشرده می پردازد. همچنین پنوماتیک یک راه ساده و قابل اعتماد برای حرکت دادن اشیا فقط با استفاده از هوای تمیز و خشک است.

پنوماتیک از یک کمپرسور هوا برای کاهش حجم هوا استفاده می کند تا فشار آن را افزایش دهد. سپس از طریق یک فیلتر به لوله ‌های پنوماتیکی منتقل میشود. جایی که قبل از رسیدن به محرکی که کار را در پایان فرآیند انجام می دهد، توسط سوپاپ ‌ها کنترل میشود.

پنوماتیک در وسایل نقلیه تجاری رایج است. از استفاده در کابین و شاسی گرفته تا موتور. بخش انرژی، از جمله صنایع نفت و گاز و تولید برق، و مواد غذایی و آشامیدنی که در آن پنوماتیک در همه چیز وجود دارد، از بطری ‌های قالب‌گیری دمنده گرفته تا اتوماسیون فرآیند و بسته ‌بندی. پنوماتیک همچنین در علوم زیستی مانند تجهیزات پزشکی و صنعت ریل که در کاربردهایی مانند کنترل درب و تعلیق استفاده می شود، کار می کند.

شما عزیزان میتوانید تجهیزات سیستم پنوماتیک را از فروشگاه بانک صنعت تهیه کنید زیرا کیفیت محصولات این فروشگاه بسیار بالا است و در عین حال قیمت های مناسبی دارند.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. نظرات و پیشنهادات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

واتس آپ واتس آپ تلگرام
فهرست
فروشگاه
حساب کاربری من