مقاله ها

کلید اتوماتیک کمپکت (MCCB) چیست؟ تفاوت آن با فیوز مینیاتوری

کلید اتوماتیک کمپکت (MCCB) چیست؟ تفاوت آن با فیوز مینیاتوری

کلید اتوماتیک یا قطع کننده های مدار قالبی (MCCB) به طور خودکار جریان را زمانی که جریان از میزان تنظیم ترمز فراتر رفت، قطع می کند. محفظه پلاستیکی به محفظه دستگاهی اطلاق می شود که از یک عایق پلاستیکی برای جداسازی بین هادی ها و قسمت فلزی زمین شده استفاده می کند.

کلیدهای اتوماتیک مدار قالبی معمولاً شامل واحدهای تریپ مغناطیسی حرارتی هستند، در حالی که مدار شکن های کیس قالب گیری شده بزرگ به سنسورهای تریپ حالت جامد مجهز هستند. به دلیل ساختار بسیار فشرده، مدار شکن کیس قالبی به سختی قابل سرویس است.

کلید اتوماتیک کمپکت (MCCB) چیست؟ تفاوت آن با فیوز مینیاتوری

کلیدهای اتوماتیک عمدتاً به صورت دستی و الکتریکی با ظرفیت زیاد کار می کنند. با توجه به استفاده از تریپرهای الکترونیکی اضافه جریان، قطع کننده های مدار قالبی را می توان به کلاس A و کلاس B طبقه بندی کرد. کلاس B دارای ویژگی های حفاظتی سه مرحله ای خوبی است اما با توجه به قیمت، سهم بازار محصولات کلاس A با استفاده از تریپرهای حرارتی مغناطیسی بیشتر است.

قطع کننده مدار قالبی، کنتاکت ها، محفظه های خاموش کننده قوس، تریپرها و مکانیسم عملکرد را در یک کیس پلاستیکی نصب می کند. به طور کلی، تعمیر و نگهداری در نظر گرفته نمی شود. برای سوئیچ های محافظ که به عنوان بای پس استفاده می شوند مناسب است. تریپرهای اضافه جریان از نوع مغناطیسی حرارتی و از نوع الکترونیکی هستند.

اصل کار کلید اتوماتیک

کنتاکت اصلی قطع کننده مدار ولتاژ پایین به صورت دستی یا الکتریکی کار می کند. پس از بسته شدن کنتاکت اصلی، مکانیسم آزادسازی آزاد کنتاکت اصلی را در موقعیت بسته شدن قفل می کند. سیم پیچ آزاد کننده بیش از حد جریان و المنت حرارتی آزاد کننده حرارتی با مدار اصلی به صورت سری هستند و سیم پیچ آزاد کننده تحت ولتاژ موازی با منبع تغذیه است.

اصل کار کلید اتوماتیک به طور کلی بستگی به نوع و کاربرد آن دارد. به طور کلی، کلید اتوماتیک با دریافت ورودی از کاربر یا سیستم، سیگنال الکتریکی را تولید می‌کند که برای کنترل یا فعال کردن یک عملیات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این عملیات می‌تواند شامل روشن و خاموش کردن یک دستگاه، تغییر وضعیت یک سیستم، یا انجام یک عملیات خاص دیگر باشد. اصل کار کلید اتوماتیک ممکن است بر اساس فشار، حرکت، تغییر در وضعیت یا سایر پارامترهای ورودی تعیین شود.

مشخصات کلیدهای اتوماتیک

  1. محدود نامی ظرفیت قطع اتصال کوتاه ICU

دو نوع شاخص ظرفیت قطعی قطع کننده مدار وجود دارد: ظرفیت قطعی اتصال کوتاه محدود ICU و آی سی های دارای ظرفیت قطع اتصال کوتاه عملیاتی نامی. آی سی ها، به عنوان یک پارامتر مشخصه، نه تنها ظرفیت قطعی قطع کننده مدار را در نظر می گیرند، بلکه به عنوان یک شاخص قطعی نیز عمل می کنند، در تعداد مشخص شده خطاهای اتصال کوتاه قطع، می توان از عملکرد طبیعی قطع کننده مدار اطمینان حاصل کرد.

  1. ظرفیت محدود کننده و شکستن جریان

هنگامی که مدار شکن مدار کوتاه می شود و کنتاکت به سرعت باز می شود، قوسی ایجاد می شود که معادل افزایش سریع مقاومت قوس به صورت سری در خط است، بنابراین افزایش جریان خطا را محدود می کند. هر چه زمان قطعی قطع کننده مدار کمتر باشد، آی سی ها به ICU نزدیکتر خواهند بود و اثر محدود کننده جریان بهتری خواهد داشت. اثرات نامطلوب اثر الکترومغناطیسی، اثر الکتریکی و اثر حرارتی ناشی از جریان اتصال کوتاه بر روی قطع کننده مدار و تجهیزات الکتریکی را می توان تا حد زیادی کاهش داد و طول عمر قطع کننده مدار را می توان طولانی کرد.

  1. حفاظت از اتصال کوتاه

حفاظت از اتصال کوتاه یک سفر آنی اتصال کوتاه است. باید توجه داشت که پس از تغییر بار، مقدار تنظیم حفاظت را به موقع تنظیم کرد، به طوری که از قطع شدن مکرر در زمانی که مقدار تنظیم خیلی کوچک است، کیفیت منبع تغذیه تحت تأثیر قرار نگیرد. یا اگر مقدار تنظیم خیلی زیاد باشد، خط و تجهیزات نمی توانند به طور موثر محافظت شوند.

کلید اتوماتیک کمپکت (MCCB) چیست؟ تفاوت آن با فیوز مینیاتوری

  1. حفاظت تاخیر اضافه بار

حفاظت تاخیر اضافه بار به این معنی است که جریان بار از محدوده محدود تجهیزات فراتر رفته و خطر سوختن تجهیزات وجود دارد. دستگاه حفاظتی می تواند منبع تغذیه را در مدت زمان معینی قطع کند. اضافه بار فرآیند انباشت گرما دارد و نیازی نیست که عمل حفاظتی خیلی سریع باشد. برای جریان بیش از حد کوتاه مدت، حفاظت نباید عمل کند.

  1. عملکرد جداسازی

عملکرد جداسازی این است که نیاز باشد جریان نشتی پس از قطع کلید مدار باعث آسیب به افراد و تجهیزات نشود. پس از چندین بار اتصال کوتاه، عملکرد سوئیچ کاهش می یابد و جریان نشتی افزایش می یابد. برای بدن انسان، جریان نشتی زیر 30 میلی آمپر جریان نشتی ایمن است، در حالی که در محیط سخت، جریان نشتی بیش از 300 میلی آمپر بیش از 2 ساعت طول می کشد که ممکن است باعث آسیب عایق شده و منجر به اتصال کوتاه فاز به زمین و آتش سوزی شود.

نتیجه

قطع کننده های مدار قالب بندی شده یک جزء اساسی از حفاظت الکتریکی برای کاربردهای با جریان بالا یا هر زمان که تنظیمات سفر قابل تنظیم مورد نیاز باشد، هستند. اندازه کافی و نگهداری از MCCB عناصر کلیدی به منظور تضمین عملکرد ایمن و قابل اعتماد در طولانی مدت است.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *