مقاله ها

پی ال سی (PLC) چیست و چگونه کار می کند؟

پی ال سی (PLC) چیست و چگونه کار می کند

پی ال سی (PLC) یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی یک کامپیوتر کوچک است که برای انجام اقدامات یا خروجی های خاص بر اساس ورودی هایی که به همراه مجموعه ای از قوانین خاص برنامه ریزی شده است.

PLC ها در طیف گسترده ای از تنظیمات تجاری و صنعتی از جمله فرودگاه ها، ساختمان های اداری، راه آهن و تاسیسات تولیدی استفاده می شوند. در این پست، مفاهیم PLC ها را در زمینه تولید به طور خاص بررسی می کنیم. اتصال تجهیزات و سیستم های خود با استفاده از PLC با رویکرد سنتی تر که مستلزم استفاده از سیستم های منطق رله است، متفاوت است. در حالی که رله‌های الکتریکی برای کنترل فرآیندهای صنعتی مشابه PLC کار می‌کنند، اما در مورد پیکربندی و نگهداری نیز دارای اشکالات قابل توجهی هستند. از آنجایی که بانک های الکتریکی از یک سیستم سیم کشی فیزیکی تشکیل شده اند، در صورت نیاز به تغییر عملکرد سیستم، اتصالات فیزیکی باید به طور کامل سیم کشی شوند. این قطعات دارای انواع مختلف و برندهای گوناگون میباشند که اسمارت لوگو (SMART LOGO) از جمله برندهای مطرح میباشد.

علاوه بر این، در صورت بروز نقص در سیستم، باید پرسنل مسئول در کل سیستم گشت زنی کنند تا علت مشکل غالب را شناسایی کنند. بسته به پیچیدگی سیستم، این می تواند زمان و منابع قابل توجهی را ببرد. با معرفی الکترونیک حالت جامد و ریزتراشه‌ها، منطق فرمان مورد استفاده توسط رله‌های الکتریکی با منطق نرم‌افزاری جایگزین می‌شود و پیکربندی و نگهداری  PLC‌ها را به‌طور قابل‌توجهی آسان‌تر می‌کند. علاوه بر این،  PLCها برای مقاومت در برابر شرایط سخت‌تر که اغلب در محیط‌های صنعتی یافت می‌شوند ساخته شده‌اند و آنها را برای تاسیسات تولیدی عالی می‌کند.

چگونه یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی کار می کند؟

برای درک نحوه عملکرد یک PLC، باید تنظیمات ساختاری آن را بدانید. این دارای یک واحد پردازش مرکزی است که بین یک ماژول ورودی و خروجی قرار گرفته است. CPU همچنین به یک دستگاه برنامه نویسی متصل است که معمولاً یک رایانه رومیزی است. سازندگان از کامپیوتر برای برنامه ریزی CPU PLC استفاده می کنند. این برنامه مراحل منطقی پردازش داده های دریافتی را در اختیار کنترل کننده ها قرار می دهد.

 

پی ال سی (PLC)

 

تجهیزات کارخانه بسته به فرآیند مورد نظر به ماژول های ورودی و خروجی متصل می شوند. در چندین نمونه رایج، سازندگان دارای رابط های انسان و ماشین (HMI) متصل به ماژول ورودی نیز هستند. PLC ورودی ها را از تجهیزات و HMI دریافت می کند. در مرحله بعد، CPU کنترلر برنامه منطقی را اجرا می کند تا نوع سیگنال ارسالی به ماژول خروجی را برای اعمال تغییر در تجهیزات مورد نظر تعیین کند. این برنامه ممکن است چندین سیستم پیچیده، از جمله کنترل سوپاپ، خاموش شدن ایمنی، مدولاسیون دما و سایر فرآیندهای تولیدی که نیاز به نظارت دقیق یا اتوماسیون دارند را کنترل کند.

مزایای استفاده از کنترلر زبان قابل برنامه ریزی (PLC)

با تکثیر ماشین‌آلات بیشتر در یک مرکز تولیدی، کسب‌ وکارها به یافتن راه‌های جدیدی برای خودکارسازی فرآیندها و ساده‌سازی تولید متوسل شده‌اند. افزایش اتوماسیون منجر به استفاده از کنترل‌کننده‌های زبان قابل برنامه‌ریزی برای اتصال و کنترل ماشین‌ها، دستگاه‌ها، حسگرها و غیره مختلف شد. برخی از مزایایی که  PLC‌ها برای تولیدکنندگان فراهم می‌کنند عبارتند از :

برنامه ‌نویسی آسان‌ تر

همانطور که بحث شد، سیستم‌های رله از سازندگان می‌خواهند که با توالی‌های منطقی پیچیده‌تر سروکار داشته باشند و کل آزمایش را چالش‌برانگیزتر کند. از طرف دیگر، PLC ها را می توان به زبان های برنامه نویسی پایه برای کنترل کاربردهای صنعتی مختلف برنامه ریزی کرد.

انعطاف بیشتر

اگر تولیدکنندگان نیاز به تنظیم فرآیندهای تولید خود داشته باشند، می توانند به راحتی با استفاده از PLC این کار را انجام دهند. این به این دلیل است که برنامه منطقی را می توان به راحتی از طریق رایانه متصل ویرایش کرد، و به طور قابل توجهی با جدا کردن و سیم کشی مجدد کل مدار رله متفاوت است. این امکان عیب یابی و نگهداری آسان تر را در طول زمان فراهم می کند.

قابلیت اطمینان بهبود یافته

نیازهای سیم‌کشی کمتر در اتوماسیون PLC محور شانس کمتری برای اتصالات فیزیکی غیرقابل اعتماد دارد. به این ترتیب، فرآیندهای تولید می توانند با اطمینان بیشتری ادامه پیدا کنند.

زمان پاسخگویی سریع

تولیدکنندگان مدرن نیاز به پاسخ فوری به رویدادهای داخل کارخانه دارند. PLC ها ماشین آلات را در زمان واقعی کنترل می کنند و آنها را قادر می سازند تا فورا به ورودی ها پاسخ دهند. به عنوان مثال، اگر دمای دستگاه شروع به بالا رفتن کند، PLC می تواند تقریباً بلافاصله دستگاه را خاموش کند تا از یک رویداد فاجعه بارتر جلوگیری کند.

از نظر فیزیکی قوی

PLC ها به گونه ای ساخته شده اند که ناهموار باشند و در برابر شرایط بالقوه شدید کارخانه مانند گرما، گرد و غبار و زباله مقاوم باشند.

عواملی که در انتخاب PLC باید در نظر گرفته شوند

هنگام روی آوردن به کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی برای اتوماسیون تولید، تولیدکنندگان باید برخی از عوامل کلیدی را قبل از تهیه PLC در نظر بگیرند.

سازگاری سیستم

تولیدکنندگان باید بدانند که آیا PLC انتخابی آنها با سیستم های تولید فعلی آنها سازگار است یا خیر. علاوه بر این، PLC باید با ولتاژ خروجی برق کارخانه نیز سازگار باشد.

 سرعت پردازش

CPU PLC باید دارای سرعت پردازش کافی برای مدیریت فرآیندها و عملکردهای مختلف در یک مرکز خاص باشد.

تعداد پورت ها

هوشمندانه است که مطمئن شوید PLC دارای پورت های ورودی و خروجی کافی برای پوشش نیازهای کارخانه است.

قابلیت ورودی/خروجی آنالوگ

برخی از PLC ها فقط می توانند فرآیندهای ساده روشن/خاموش – توابع گسسته را انجام دهند. با این حال، برخی از عملیات های تولیدی دارای فرآیندهای آنالوگ هستند که به یک کنترل کننده منطقی قابل برنامه ریزی نیاز دارند که بتواند متغیرهای پیوسته را مدیریت کند.

دوام

بسیاری از تولیدکنندگان PLC ها را در مجاورت تجهیزات مورد نظر قرار می دهند. بنابراین، اطمینان از اینکه می تواند عوامل محیطی صنعتی مانند دماهای بالا را کنترل کند، مهم است.

نتیجه گیری

با توجه به قابلیت برنامه‌ریزی و انعطاف پذیری PLC ها، استفاده از آنها در صنایع به عنوان یک جایگزین مناسب برای سیستم‌های کنترل سنتی افزایش یافته است. PLC ها قابلیت برنامه‌ریزی و تغییر برنامه را در طول عمر سیستم فراهم می‌کنند و امکان اتصال به شبکه‌ ها و سیستم‌های مختلف را دارند. PLC ها به عنوان یک سیستم کنترل قدرتمند و انعطاف پذیر در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و امکان کنترل و مانیتورینگ صحیح فرآیندهای تولیدی را فراهم می‌کنند.

فروشگاه بانک صنعت ارائه دهنده انواع PLC های برنداسمارت لوگو میباشد. جهت سفارش با کارشناسان فروشگاه میتوانید از طریق روش های درج شده در ارتباط باشید.

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *